Jak zadbać o samochód przed zimą? To musisz wiedzieć!

Jak zadbać o samochód przed zimą? To musisz wiedzieć!

Pomimo wyraźnych zmian w przebiegu kolejnych zim w Polsce, każdy kierowca w okolicach listopada zaczyna myśleć o przygotowaniu swojego samochodu do nowych warunków poruszania się po ulicach. Auto trzeba przecież zabezpieczyć przed szkodliwymi warunkami atmosferycznymi, a przede wszystkim zadbać o bezpieczeństwo podróżnych.

Sprawne hamulce i wymiana opon

W warunkach zimowych, doraźnie, o bezpieczeństwie podróżnych decydują sprawne hamulce i zimowe opony. Dlatego przygotowania do zimy warto zacząć od sprawdzenia poziomu płynu hamulcowego, stanu okładzin i klocków hamulcowych. Dopiero te trzy elementy w pełni funkcjonujące zabezpieczą układ hamulcowy. Warto sprawdzić również potencjał hamulca ręcznego i linek hamulcowych.

Od wielu już lat trwa w Polsce kampania wywierająca presję na kierowców, by zmieniali opony na zimowe. I mimo, że jak dotychczas nie ma takiego obowiązku, to większość kierowców w okolicach listopada lub przy pierwszym śniegu umawia się na wymianę opon. Najlepiej dokonać zmiany wówczas, gdy temperatura na dworze w dzień osiąga 6-7 stopni Celsjusza. W trakcie zimy warto kontrolować systematycznie, raz w miesiącu, ciśnienie powietrza w oponach. Częstotliwość zależy od modelu użytkowania samochodu i przejeżdżanych zimą kilometrów.

Zimą warto również kontrolować przewody paliwowe, które mogą ulegać korozji po stałym kontakcie z solą uzupełnianą substancjami chemicznymi przyspieszającymi topnienie lodu i śniegu. Ważnym składnikiem przygotowań do zimy jest kontrola płynu chłodniczego pod kątem temperatury zamarzania, która powinna oscylować wokół -37 stopni Celsjusza. Jeżeli jest dużo wyższa warto wymienić płyn na nowy.

Przygotowanie do zimy silnika 

Przygotowanie do zimy silnika powinno zawierać przegląd układu zasilania paliwem. Kontroli należy poddać podgrzewacze oraz zawory regulacyjne odpowiadające za temperaturę paliwa. Ważną rolę w systemie odgrywa filtr oraz separator wody, w razie nadmiernego zużycia filtra należy go przed zimą wymieć. Dzięki sprawnemu systemowi  z układu paliwowego zostaje usunięty nadmiar wody, który mógłby powodować trudności z uruchamianiem silnika w mroźne poranki. Warto również na zimę stosować w samochodzie olej napędowy zimowy, wysokiej jakości.

Na koniec banalny płyn do spryskiwaczy, który w najbardziej dotkliwy sposób potrafi pokazać, że jest niedostosowany do aktualnych warunków atmosferycznych. Podział płynów na letni i zimowy ułatwia wybór optymalnego, chyba, że dodatkowo regulujemy temperaturę płynu, wybierając ten najbardziej odporny na niską temperaturę.

Similar Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *