Na zakup lokalu użytkowego najczęściej decydują się nowo powstałe firmy bądź takie, które nie chcą dłużej wynajmować powierzchni handlowej czy biurowej. Choć na rynku ofert lokali użytkowych na sprzedaż nie brakuje, nie wszystkie są atrakcyjne dla kupujących. Podpowiadamy, na co warto zawrócić uwagę przed zakupem lokalu użytkowego.
Profil działalności a powierzchnia użytkowa
Każda działalność gospodarcza ma nieco inną specyfikę, dlatego też ma nieco inne wymagania odnośnie powierzchni użytkowej. W branży handlowej najważniejsza jest dobra lokalizacja, tak aby potencjalny klient mógł w łatwy sposób znaleźć punt handlowy. Istotna jest powierzchnia sklepowa, ale również magazynowa czy zaplecze sanitarne. Tymczasem powierzchnie gastronomiczne muszą być tak zaprojektowane, aby możliwe było spełnienie norm sanitarnych. Każda jednak działalność musi być prowadzona zgodnie z przepisami BHP, dlatego też należy wziąć je pod uwagę przy wyborze lokalu. Musi być on odpowiednio wysoki, szeroki, posiadać dostęp do prądu czy bieżącej wody.
Lokal w budżecie
Zanim zdecydujemy się na poszukiwania lokalu na sprzedaż, warto określić, przynajmniej uśredniony, budżet. Wtedy też będzie możliwe znalezienie lokalu w odpowiedniej dzielnicy – te, położone bliżej centrum miasta czy innych istotnych punktów, są znacznie droższe. W mniej modnych dzielnicach z pewnością za taką samą cenę otrzymamy lepsze warunki lokalowe. Warto wziąć także pod uwagę stan techniczny lokalu. Tańsze powierzchnie mogą wymagać kosztownego remontu, dlatego czasami lepiej jest zapłacić więcej i cieszyć się z lokalu „pod klucz”, szczególnie gdy pilnie potrzebujemy zmienić siedzibę firmy. Przed zakupem dobrze jest skonsultować się z architektem odnośnie możliwości wprowadzenia ewentualnych zmian w układzie lokalu, jeżeli chcemy przeprowadzić w nim generalny remont.
Aspekty wspólne dla wszystkich
Niezależnie od tego, w jakiej branży działa nasza firma, istnieją pewne aspekty, na które zawsze należy zwrócić uwagę przy zakupie lokalu użytkowego. Poza atrakcyjną lokalizacją lokal powinien posiadać w najbliższej okolicy parking, tak aby zarówno pracownicy, jak i klienci nie mieli problemy z pozostawieniem auta przed siedzibą firmy. Dobrze, jeśli niedaleko lokalu znajdują się przystanki autobusowe czy tramwajowe. Lokal musi posiadać dostępne wejście, najlepiej osobne dla klientów, osobne dla obsługi. Na budynku powinniśmy mieć możliwość umieszczenia szyldu reklamowego, aby potencjalny klient mógł w łatwy sposób do nas trafić.
Kiedy już wiemy na co zwrócić uwagę podczas wyboru lokalu na sprzedaż trzeba się zastanowić jak go szybko znaleźć. W tej kwestii nieoceniona pomocą może okazać się agencja nieruchomości ABA, która w swojej ofercie posiada dużą gamę dostępnych lokali użytkowych do sprzedaży.