Sprzedaż mieszkania to niełatwy temat. Wiążą się z nim ważne formalności, przez które muszą przebrnąć zarówno sprzedający, jak i nabywca. Przed wystawieniem naszej nieruchomości na sprzedaż warto zasięgnąć porady specjalisty lub przygotować się na podstawie dostępnych źródeł internetowych. Pozwoli nam to zgromadzić odpowiednie zgody, dokumenty i uniknąć pomyłek, czy ewentualnych problemów z Urzędem Skarbowym. W przypadku sprzedaży mieszkania, które sfinansowaliśmy z własnych pieniędzy sprawa jest prosta, ponieważ możemy nim swobodnie dysponować. Temat komplikuje się nieco, gdy przedmiotem sprzedaży jest mieszkanie obciążone kredytem hipotecznym. Taka transakcja wymaga dopełnienia kilku dodatkowych formalności i wydłuża czas sprzedaży.
Sprzedaż mieszkania z kredytem hipotecznym – co warto wiedzieć?
Sprzedaż mieszkania z kredytem hipotecznym jest jak najbardziej legalna i możliwa. Zadłużenie jest jednak pewnym ograniczeniem, z którym musimy się liczyć. Trzeba pamiętać, że nie możemy samodzielnie dysponować lokum, które obciążone jest takim kredytem. W hipotekę wpisany jest również bank, dla którego nasze mieszkanie jest zabezpieczeniem na wypadek, gdybyśmy przestali spłacać raty. W pierwszej kolejności musimy więc poinformować o planach sprzedaży bank, w którym zaciągnęliśmy pożyczkę, a co za tym idzie – otrzymać jego zgodę na transakcję. Kiedy otrzymamy od banku pozwolenie, możemy ogłosić nasze lokum na sprzedaż. Pamiętajmy jednak, aby zawsze od razu na początku poinformować potencjalnego nabywcę o zadłużeniu mieszkania.
Znaleźliśmy kupca – co dalej?
Kiedy już znajdzie się kupiec, zgłaszamy się do banku po zaświadczenie o pozostałej do spłaty kwocie kredytu i promesę dotyczącą wykreślenia hipoteki. Promesa jest swego rodzaju zapewnieniem ze strony banku, że zaraz po transakcji wyda zgodę na wykreślenie swojego zapisu z księgi wieczystej. Po otrzymaniu tych dokumentów możemy spisać z kupującym umowę przedwstępną, w której powinny się również znaleźć informacje dotyczące zaliczki lub zadatku. Gdy już spełnimy powyższe warunki, możemy udać się do notariusza. Tam spisana zostanie umowa sprzedaży mieszkania w formie aktu notarialnego. Również w kwestii notariusza leży wnioskowanie w sądzie o wprowadzenie zmian w księdze wieczystej nieruchomości. Bank kupującego przeleje równowartość kredytu na konto naszego banku, a pozostałą kwotę na nasz prywatny rachunek.
Ostatnim krokiem będzie zgłoszenie się do banku po zaświadczenie o uregulowaniu zadłużenia i zgodę na zwolnienie hipoteki, którą przekażemy nowemu nabywcy. Co ważne – nie musimy informować Urzędu Skarbowego o sprzedaży mieszkania. Trzeba zapłacić podatek PCC od czynności cywilno-prawnych, który wynosi 2%. Jest to jednak obowiązek kupującego.
W przypadku niejasności lub problemów ze sprzedażą mieszkanie obciążonego kredytem hipotecznym warto zwrócić się o pomoc do biura nieruchomości ABA. Jest to doświadczona agencja nieruchomości, która z pewnością przeprowadziła już nie jedną taką transakcję i posiada odpowiednie doświadczenie i wiedzę, która pozwoli przeprowadzić całą procedurę w sposób prawidłowy.